Jumalan kansan pelastus

Ihminen tarvitsee toista ihmistä. Jos ei ole ainoatakaan ihmistä, joiden kanssa voi jakaa elämä, olo tuntuu vaikealta. Jumala on luonut meidät elämään yhdessä: Pitämään huolta toinen toisestamme.

Jumala on luonut koko maailman. Niinpä me ihmisetkin olemme hänen kättensä tekoa.

Luomiseen kuuluva yhteenkuuluvuus on todellisuutta myös  syvimmissä tuntemukissamme. Uskon elämäkään ei ole vain omien ajatustemme varassa, vaan uskokin elää, kun voimme rohkaista toinen toistamme.  Elämme yhteisestä uskostamme. Kirkko on Jumalan kansa.

Jo Vanhan testamentin puolella Jumalan kansa oli kansankirkko. Koko kansaa sinutellaan yhtenä persoonana: Sinä.   Useissa yhteyksissä Vanhan testamentin sanat Jaakob ja  Israel tarkoittavat koko kansaa Jumalan edessä, kaikkia yhdessä :

Muista, Jaakob, sinä minun palvelijani,
muista, Israel,
että minä olen sinut muovannut,
sinä olet minun palvelijani,
sinä et minulta unohdu, Israel.

Meidät ihmiset hän myös on pelastanut Jeesuksessa Kristuksessa. Jeesuksessa Jumala otti ihmisyyden omaan olemukseensa. Jumala ja ihmiskunta yhdentyivät.    Jeesus on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Näin Jumalan pelastus on tullut meidän tykömme.

Jeesus kärsi koko maailman puolesta. Kaikkien ihmisten edestä hän antoi henkensä Golgatan ristillä ja nousi kuolleista kolmantena päivänä. Tämänkin hän teki Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa.  Tämä pelastus kantaa meitä eteenpäin aina taivaan iloon asti.  Kristityn vapaus on sitä, että saa elää Vapahtajamme vapauttamana.

Tämä on valtava lohtu ja uskon rohkaisu. Jumala pitää huolta meistä ihmisistä. Hänen tekoaan me olemme, hän myös ymmärtää, mitä tarvitsemme.  Jumalan rakkaus ja armo tulevat osaksemme.

Jo pyhässä kasteessa meidät liitettiin Jumalan lapseuteen. Saamme  rohkeasti heittäytyä Jumalan rakastavaan syliin ja kiittää ja alati ylistää häntä hänen suuresta pelastusteostaan.

Hyvyydessään Jumala puhuttelee meitä:

Palaa minun luokseni,
minä olen lunastanut sinut vapaaksi.
Riemuitkaa, taivaat, sillä Herra on tämän tehnyt,
iloitkaa, maan syvyydet,
puhjetkaa riemuun, te vuoret,
te metsät ja jokainen metsän puu:
Herra on lunastanut Jaakobin!
Hän on pelastanut Israelin,
hän on osoittanut kirkkautensa.

18. sunnuntai helluntaista

1. lukukappale: Jes. 44:21-23.

Matias Roto

Rovasti