Pikäkelausta ja tallennusta

Olisipa mukavaa, jos saisi uuden kaukosäätimen. Sellaisen, jolla voisi säädellä omaa elämäänsä. Kanavavalitsimesta voisi ohjailla elämänsä kulkua. Tarvittaessa voisi katsella asiaohjelmaa, joskus urheilua tai vaikkapa romanttista tai seikkailu- elokuvaa.

Jotkut kohdat elämästä voisi ohittaa pikakelauksella, ainakin sellaiset, joissa on sairautta, surua tai muuta vastoinkäymistä. Toisissa taas voisi painaa hidastusnappia. Silloin kun lapset ovat pieniä, kun kaikki on erityisen hyvin ja ihanaa. Niistä hetkistä soisi nauttivansa pidempäänkin. Joitain onnen hetkiä voisi tallentaa ja kelailla edestakaisin ja elää yhä uudelleen.

Kirkkaudensäädöllä saisi valaistua liian tummat näkymät tai tarvittaessa hieman vähentää häikäisyä. Volumekin olisi kätevä nappula.  Liikenteen ääntä voisi säätää hiljemmalle, tai lasten leikin tiimellyksessä mummun korvaan liian kirkkaaksi kohoavia ääniä. Ystävän hiljaisen hätähuudonkin voisi kuulla paremmin, jos volume olisi säädetty kovemmalle.

Elämäni on kuitenkin ainutlaatuista. Kaikki on annettu tarkoituksella juuri minulle elettäväksi ja koettavaksi. Valintoja voi aina tehdä, mutta ne vaativat muutakin kuin näppäimen painalluksen. Kaikessa tulisi olla mukana täydestä sydämestä, niin iloissa kuin suruissa, myötä- kuin vastoinkäymisissäkin. Vaikka haluaisinkin unohtaa hetkiä elämästäni, erityisesti niitä, jolloin olen mokannut tai tuottanut jollekin pahaa mieltä, ovat ne kuitenkin minun kokemuksiani, jotka ovat muokanneet minut tällaiseksi kuin olen. Olen kiitollinen niistä kaikista.

Herra, opeta minua elämään hetkessä, nauttimaan sen kaikista sävyistä, tummista ja kirkkaista.  Opeta ottamaan elämä vastaan sellaisena kuin se tulee ilman pikakelausta tai hidastusta.

Taru Välttilä