Emmauksen tiellä

”Aurinko painautuu meren syliin,

hiljaisuus laskeutuu kyliin.

Emmauksen taloissa riemu on suuri,

noussut kuolleista Jeesus on juuri.

Rikottu haudan on muuri.”

(Ylösnousemusballadi säv. Heikki Laitinen san. Mikko Heikka)

Toisen pääsiäispäivän evankeliumiteksti vie kuulijan Emmauksen tielle, jossa Jeesus näyttäytyi ylösnousemuksensa jälkeen opetuslapsilleen.

Minut tämä teksti vie aikamatkalle suoraan 1970-luvun lopulle, Joensuun koulun musiikkiluokkaan DoMiSo-kuoron harjoituksiin. Saimme eteemme spriiltä tuoksuvan monisteen, jonka kuoronjohtajamme Jukka Penttilä oli käsin kirjoittanut. Hän oli myös piirtänyt paperin alareunaan kuvan vanhasta palestiinalaiskylästä, jonka taakse aurinko laskeutui.

Aloitimme Ylösnousemusballadin harjoittelun. Tuntui, etten ymmärtänyt sanoista mitään. Kummastelin vain, mikä ihme on Emmaus.

Laulun voima on suuri. Nuo yli 40 vuotta sitten lauletut sanat muistuvat mieleen, kun luen evankeliumitekstiä. En muista, esitimmekö laulua koskaan tai olenko laulanut sitä myöhemmin. En edes tiedä, onko laulussa enempää säkeistöjä.

Mietin omia lapsikuorolaisiani. Mitä he ymmärtävät pääsiäiskirkossa laulamistamme lauluista? Tulevatko heillekin laulut mieleen kymmenien vuosien päästä ja oivaltavatko he silloin, mistä lapsena lauloivat? Ainakin toivon heille välittyvän jotain siitä pääsiäisen ilosta, joka kirkossa oli; kukista, kynttilöistä ja riemullisista lauluista.

”Someron taloissa riemu on suuri, noussut haudasta Jeesus on juuri. Rikottu haudan on muuri…”

Nella-Mari Lindberg
Kirkonmäen koulu