Kotimatka

Kirjoittaja
Hartauden päiväys

Pääsiäinen on matka, jota tehdään monta päivää. Sille matkalle voi lähteä tänään, tai sitä on voinut käydä jo monta viikkoa. Et tarvitse rahaa, matkalaukkua etkä lentolippua, vaan aikaa.
Olet matkustaja, kun puoleksi minuutiksi keskeytät kaiken tekemisen. Pysähdyt ja hengität. Voit sulkea silmät ja olla tietoisesti pienen hetken Jumalan katseen alla.
Jos pystyt ja haluat, voit varata matkustusaikaa hiukan enemmän. Voit usean päivän aikana varata pienen hetken, jolloin sytytät kynttilän ja luet Markuksen evankeliumista sopivan mittaisen jakson kerrallaan. Löydät pääsiäisen kertomuksen luvuista 14-16.
Tarjolla on myös matkaseuraa. Yksinäiseltä näyttävissäkin hiljentymishetkissä kanssasi on Pyhä ja Kaikkivaltias. Hän on läsnä myös kaikissa niissä kokoontumisissa, joita seurakunta järjestää pääsiäisen aikaan. Voit katsoa tästä lehdestä löytyvistä kirkollisista ilmoituksista, missä kokoonnumme minäkin päivänä. Saat liittyä joukkoon jonakin päivänä tai olla mukana kaikessa.
Pääsiäisen matka ei ole suoritus, vaan mahdollisuus. Se kutsuu meitä isojen kysymysten ja tunteiden äärelle, katsomaan kohti ikiaikaista ja kokemaan miten mysteeri koskettaa.
Herran siunatkoon sinua siinä elämäntilanteessa jossa nyt olet,
ja varjelkoon sinua kaikelta pahalta ja vaikealta.
Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle, kun pääsiäisruoho ei tunnu vihertävän sen enempää sielussasi kuin keittiön ikkunallakaan,
ja olkoon sinulle armollinen – armollisempi kuin kukaan koskaan on sinulle ollut.
Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi että rohkaistut katsomaan eteenpäin ja luottamaan Häneen,
ja antakoon sinulle rauhan – sellaisen levollisuuden, joka kannattelee kaiken keskellä.
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Aamen.

Lilli-Irmeli Hintsa