Marraskuu

Marraskuu on vuoden kuukausista masentavin.

Syksyn värikäs ruska on jo kauaa sitten karissut ja kesän lämpö on enää pelkkä hailakka mansikanmakuinen muisto. Joulukin kurkistaa jo aivan kulman takaa, mutta antaa vielä odottaa itseään ja kevään aurinko on niin kaukana ettei siitä voi vielä edes mainita.

Päivä päivältä valoisan ajan määrän alkaa vähetä ja samaa tahtia oma mieli alkaa synkistyä. Aamulla ei millään jaksaisi nousta sängystä pimeyden vallitessa eikä illalla palata kotiin auringon painuessa mailleen.

Totta tosiaan, marraskuu on vuoden kuukausista masentavin.

Mutta, marraskuussa on myös niin paljon hyvää.

Marraskuussa vietetään pyhäinpäivää, jolloin muistellaan jo edesmenneitä lähimmäisiä ja viedään hautausmaalle kynttilöitä.

Marraskuussa juhlitaan isänpäivää, jolloin omalle isälle tai isähahmolle voi osoittaa, kuinka paljon tätä arvostaa.

Marraskuu tuo tullessaan tähtikirkkaat pakkasyöt, jolloin tähtien loistoa voi ihastella omalta pihaltaan.

Marraskuu on aikaa, kun jalkaan voi sujauttaa värikkäät villasukat ja ulos ripustaa kauniit jouluvalot.

Totta tosiaan, ehkä marraskuu ei olekaan niin masentava.

Emmi Hätönen

Lukiolainen