Loppiaisen sanoma Jumalan suurista teoista

Kirjoittaja
Hartauden päiväys

Loppiaisen viesti on kirkas. Jumala suo valonsa maailmaan. Hänen olemuksensa salaisuus paljastuu. Jumalan rakkaus tulee ilmi. Hän tulee keskellemme. Jeesus, Jumalan Poika, Ikuinen Jumala Ikuisesta Jumalasta, Kirkkaus Kirkkaudesta, tulee luoksemme. Ottaa ihmisyyden olemukseensa ja näyttää meille armon ja sulouden todellisuuden. Jumalan rakkaus toteutuu. Vapahtajamme näyttäytyy meille.

Usko on salaisuus, mutta ei piiloon  jätetty kätkö, vaan koko maailmalle julistettu. Ei salatieteiden taikamenoihin ujutettu, vaan Jumalan kansan keskuudessa elävä, todellinen ja aito elämänyhteys ihmiseksi tulleeseen, syntyneeseen, kärsineeseen, kuolleeseen ja ylösnousseeseen Vapahtajaamme. Kerran hän tulee takaisin kirkkaudessaan. Antaa omilleen, koko kansalleen, iankaikkisen ilon, onnen ja autuuden.

Loppiaisen vanha nimi on epifania, joka tarkoittaa Jumalan kirkkauden esiintuloa. Vanhin tämän aiheen mukainen loppiaisen teema on ollut Jeesuksen kaste. Johannes Kastaja kastoi Jeesuksen. Silloin taivaat aukenivat. Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen ylle ja taivaasta kuului Isän Jumalan ääni: ”Tämä on minun Rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt.” Näin pyhä kaste julistettiin pyhäksi tapahtumaksi, missä Pyhä Kolminaisuus itse ilmoittaa olemuksensa ja julistaa Jumalan rakkauden rajattomuutta.

Nykyisin vietämme loppiaista 6.1. ja kasteen sunnuntaita loppiaisen jälkeisenä sunnuntaina, tänä vuonna 7.1.2024.

Tässä loppiaisen epistola:

Ensimmäisestä kirjeestä Timoteukselle, luvusta 3 jae 16

Me tunnustamme, että meidän uskomme pyhä salaisuus on suuri:

Hän ilmestyi ihmisruumiissa,
hänet julistettiin vanhurskaaksi Hengen voimasta,