rovasti Matias Roto

Puhetta uskosta

Maailma on uskomuksia täynnä. Erilaisia ajatuksia. Toisia pidetään todempina kuin toisia. Osaa ratkaistaan tiedon avulla. Jotkut ylittävät tiedon  rajat.  On vähän merkitseviä ja paljon elämäämme vaikuttavia.

Kristillinen usko on enemmän kuin uskomus. Kyseessä on elämän syvimmän olemuksen asia. Jumalan ilmoitus ratkaisee elämän suunnan. Antaa mielekkyyttä. Luo toivon tulevaisuuteen.

Professori Miikka Ruokanen sanoo:

Loppiaisen sanoma Jumalan suurista teoista

Loppiaisen viesti on kirkas. Jumala suo valonsa maailmaan. Hänen olemuksensa salaisuus paljastuu. Jumalan rakkaus tulee ilmi. Hän tulee keskellemme. Jeesus, Jumalan Poika, Ikuinen Jumala Ikuisesta Jumalasta, Kirkkaus Kirkkaudesta, tulee luoksemme. Ottaa ihmisyyden olemukseensa ja näyttää meille armon ja sulouden todellisuuden. Jumalan rakkaus toteutuu. Vapahtajamme näyttäytyy meille.

Kasteen lahja

1. sunnuntai loppiaisesta 10. 1. 2021

Ensimmäinen lukukappale: 1. Moos. 9:12–16

Loppiainen tuli ja meni, vanha epifania, Jumalan kirkkauden ilmi tulon juhla.

Kaste loppiaisen ­säihke